INDHOLD PÅ SIDEN:
Bluebot er en simpel gulvrobot der kan programmeres uden en computer. Man kan dog bruge apps/websider for at programmere robotten.
Robotten kører 15 cm frem/tilbage/højre/venstre - og derfor har skolen nogle plexiglasplader opdelt i 15x15 kvadrater, hvor man kan lægge aktivitetskort og måtter enten ovenpå eller under pladerne.
Blue-Bot programmeres direkte på robottens knapper. Udvidede funktioner kan tilgås gennem diverse apps:
Programmer i browser: https://weblogo.terrapinlogo.com/?app=blue-bot
IOS/iPad : https://apps.apple.com/dk/app/blue-bot/id957753068?l=da
Android : https://play.google.com/store/apps/details?id=tts.bluebot&hl=da&gl=US
ChromeBook: Brug browser app - adgang til dedikerede apps kommer.
Vejledninger og manualer
Bluebot manual: https://www.generationrobots.com/media/tts/Blue-Bot-Manual.pdf (Engelsk)
Forløb til 0.klasse
http://kortlink.dk/2f8xq
Mappe med aktivitetsfelter og spil til plexiglasplader
Skabelon til at lave eget papircover til Blue-Bot (Jacket)
Lav dine egne felter
Forløb fra Bluebotteriet:
https://sites.google.com/go.ucn.dk/techbotteriet/bluebotteriet
Aktivitetshæfte:
Andre idéer til aktiviteter
Skolen har 20 transparente plexiglas plader inddelt i 15cm*15cm felter. Under pladerne kan der lægges aktivitets kort eller der kan tegnes aktivitets "måtter". Eleverne kan lave aktiviter, spil og måtter. Der er en skabelon til aktivitetskort nederst og en kostume-skabelon, hvor eleverne selv kan lave papir+laminat kostumer (jackets) til deres Bluebot, så de passer ind i forskellige aktiviteter.
Her er billeder med inspiration til kort og måtter: http://kortlink.dk/2c8gn og https://www.terrapinlogo.com/mat-downloads.html
Der er indkøbt Blue-bot "skjold", så man kan sætte en tusch på Bluebot så den kan tegne figurer. Der er også et gravemaskine skjold, så Bluebot kan skubbe forskellige ting rundt på plexiglas pladerne.
Affaldssortering: Læg f.eks. røde og grønne centicubes ud på pladerne. Hvert hold har en blue-bot med gravemaskineskjold, og skal bruge så få programmeringer som muligt på at få deres affald over på et bestemt felt uden at blande affaldet.
Kan udvides med en eller 2 terninger. Slår man en 6. må man bruge 6 kommandoer osv. Det hold der først har sorteret affaldet har vundet.
Læg farvekort under pladerne og brug det til indlæring af farver på engelsk, hvor eleverne siger farverne.
Ordforråd engelsk. Træk billedkort og få robotten til at går hen på det rigtige ord
Geografi: Læg et Danmarkskort ind under pladen. Træk kort med bynavn og et spørgsmål. Få robotten til at gå hen på byen og besvar sprøgsmål. Få point.
Lav selv andre kreative spil, forhindringsbaner og udfordringer.