Twine er et program, hvor man ved meget simpel programmering kan lave interaktive fortællinger. Læseren skal "på hver side" foretage valg for at udvikle historien. Billede og lyd kan integreres på siderne.
Man kan også bygge rollespilslignende historier med meget høj grad af interaktivitet.
Læs interaktiv historie HER.
Programmet findes på: https://twinery.org/
Komplet vejledning med øvelser i 3 niveauer findes her: https://www.twine.cfuucl.dk/
Start med Niveau 1 og følg vejledningen. Se eksempler på interaktive historier under: Eksempler.
Der er masser af kreative måder, man kan bringe elevproducerede interaktive fortællinger i spil på. Her er et par idéer:
Arbejd med en genre, f.eks. gyser eller eventyrgenren.
Opmærksomhed på modtagerrettet kommunikation.
Lav et escaperoom!
Tjek mulighederne for at arbejde med stemmeoptagelse, grafik/billeder, lydeffekter og baggrundsmusik på: www.twine.cfuucl.dk
Der er masser af kreative måder, man kan bringe elevproducerede interaktive fortællinger i spil på. Her er nogle idéer:
Lav en historie i samfundsfag, hvor man oplever en ideologi gennem de valg man foretager.
Lav en kontra-faktisk historiefortælling.
Lav en fortælling i naturfag ift. bæredygtighed med billeder og lyd, hvor de valg man foretager får konsekvenser.
Lav en fortælling på et fremmedsprog, hvor eleverne taleoptagelser sættes i spil, sammen med teksten. (f.eks. Skoletube: Voicerecorder)
Lav et fagligt escaperoom!
Lad handlingen udspille sig som videoer på siderne i stedet for tekst!
Tjek mulighederne for at arbejde med stemmeoptagelse, grafik/billeder, lydeffekter og baggrundsmusik på: www.twine.cfuucl.dk