Scratch er det ultimative didaktiserede kodesprog for grundskolen. Det er et visuelt blokprogrammeringssprog som er nemt at komme igang med, har vide rammer og meget højt til loftet - hvis man vil!
Man kan nærmest lave alle typer af programmer. Det handler blot om at være dygtig nok. Lærer man at Scratche er der ikke langt til at lære et professionelt kodesprog.
Codinglab er skoletubes udgave af Scratch. Det er fuldstændig identisk - dog mangler der nogle enkelte funktioner i Codinglab - bl.a. rygsækken og muligheden for at remixe andre brugeres projekter.
Scratch: https://scratch.mit.edu/
Coding Lab: https://www.skoletube.dk/
Eleverne logger på codinglab med deres UNI-login
Hvis du vælger at bruge Scratch på https://scratch.mit.edu/, har det nogle fordele og ulemper.
Fordele:
Eleverne kan få masser af inspiration fra andre brugere på Scratch.
De kan Remixe (tage en kopi til sig selv) andres projekter
De kan bruge rygsækken til at gemme kode og overføre til andre dele af deres program eller til helt andre programmer.
Det er meget nemt for undervisere at lægge programmer ud til eleverne, som de kan arbejde videre i.
Ulemper.
For at følge GPDR, skal du ansøge om en underviser konto, så eleverne kan bruges Scratch uden at anvende en mailadresse. Det er nemt og du bliver godkendt efter et par timer.
Du skal bruge underviserkontoen til at oprette eleverne som brugere med 100% anonyme brugernavne (eller sikre at de selv opretter sig med brugernavne der ikke kan henføres til deres eget navn). Vejledning her: Se video
3.klasse:
Start med Scratch Kodekort
I Scratch/Coding Lab findes der øverst et link til 'vejledninger'. Her kan man få masser af inspiration til forskellige projekter ved at følge vejledningerne.
Start med Scratch Kodekort
I Scratch/Coding Lab findes der øverst et link til 'vejledninger'. Her kan man få masser af inspiration til forskellige projekter ved at følge vejledningerne.
Kod interaktive præsentationer i fremmedsprog. Lad eleverne optage deres egen stemme.
Der er rigtig mange gode muligheder for at bruge Scratch i alle fag. f.eks.
Matematik: Inspiration til kasinoforløb: LINK
Deltag i teksperimentet
Deltag i kodechamp
Kontakt Techvejleder for inspiration
Scratch ER et rigtigt programmeringssprog - tag et fejl af den barnlige kat/pingvin.
Scratch kan bruges i mange fag og forløb:
Simulationer (Virus, vandets kredsløb, oplagring af vindenergi, AI, Mars mission osv.osv.)
Interaktiv præsentations/produkt form: Apps, interaktive udstillinger.
Simulering af kunstig intelligens (se bl.a. Machinelearning for kids.)
Edutainment - formidl faglig viden gennem spil.
Og ikke mindst matematik:
Geometri, Kombinatorik, chance, tilfældighed, sandsynlighed, beregninger, simuleringer
Lav et online casino med spilleautomater. Inspiration her: https://sites.google.com/view/kasinoimatematik/start. Kan udvides med udstedelse af "kreditkort" hvor man tildeler en saldo til gæsterne og styrer bevægelserne i regneark.
Deltag i teksperimentet
Deltag i kodechamp
Spørg endelig f.eks. Ture ift. inspiration.
Lav et let computerspil. Eleverne tegner selv pixelart grafik og programmere. Programmet: https://www.piskelapp.com/ kan med fordel anvendes.
Se eksempler her: https://sites.google.com/appsodense.dk/perry/startside